maandag 21 april 2014

Sentiment in Pink

English text below.

De afbeelding van het schilderij dat als inspiratie heeft gediend voor dit moodboard is eigenlijk een beetje verdrietig. De schilder Emile Friant heeft een begrafenisstoet geschilderd. Maar toen ik er voor stond was ik direct gebiologeerd. Wat een realisme. Het lijkt wel een foto, maar het schilderij is in 1888 (!!!) gemaakt. Ongeloofelijk. Het schilderij heb ik gezien in de stad Nancy in Frankrijk in het Musee des Beaux-art de Nancy. Wat was dat een prachtige expositie van de schilder.

Eenmaal terug van de vakantie thuis wilde ik meer weten van de schilder Friant. In 2006 was er nog niet zoveel te vinden over hem. Nu bij een recente zoektocht op het web lees ik dat er in 2010 een boek over hem is verschenen: Tot ziens, meneer Friant, door de Uitgeverij Vrijdag/Bezige Bij.

Omdat het over rust gaat, heb ik gekozen voor een klassieke slaapkamer. De kleur van Histor heet 'Gevoel' en het lijkt wel gemaakt voor dit moodboard. Daarnaast heb ik een donkere kleur uitgekozen, niet diepzwart maar een de Doka kleur van Histor.

De kaart is een afbeelding van C. Philippot

The painting that has served as inspiration for this moodboard is actually a little sad. The painter Emile Friant has painted a funeral procession. But when I stood before the painting, I was mesmerized. What a realism. It looked like a picture, but the painting was made ​​in 1888 (!). Unbelievable. The painting was one of an exhibiton of the painter in the city of Nancy in France at the Musée des Beaux-Art de Nancy.


Back home from the holiday trip, I wanted to know more from this painter Friant. Back then in 2006, there was not much to be found on the web. In a new search, you will find that there is a book published in 2010 about himGoodbye, Mr. Friant, by an Dutch Publisher: Uitgeverij Vrijdag/Bezige Bij.

Because the painting is about peace, I opted for a classic bedroom. The color of Histor called "Sentiment" and it seems to be made for this moodboard. I also chose a dark color, not deep black but the color of Chambre Noire from Histor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten