maandag 5 mei 2014

Een minivijver past overal

Overal waar ik heb gewoond, had ik een vijver. Nooit een hele grote, maar wel eentje waar een paar visjes in konden zwemmen. Onlangs hebben we een verbouwd en helaas moest mijn vijver wijken. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het de laatste tijd door alle verbouwingen de vijver niet goed onderhield. Om toch water in de tuin te hebben, heb ik een minivijver gemaakt. Het idee is natuurlijk niet nieuw, maar op dit moment liggen de tuincentra er vol mee.

Omdat ik er niet zoveel geld aan wilde uitgeven, heb ik een zwarte Ikea pot gebruikt die ik nog had staan. Maar elke waterdichte schaal, bak, zinken bak etc. voldoet. Met een paar plantjes van de tuincentrum en dan ben je zo klaar met je minivijver! Wat je nodig hebt is het volgende:
  • Grote waterdichte schaal of bak
  • Waterplanten/drijfplanten
  • Grind, lavakorrels of vijversubstraat
  • Eventueel nog wat grote stenen
  • Water
Het maken van een minivijver is niet moeilijk. De schaal of bak moet waterdicht zijn. Ik heb een Ikea pot gebruikt met daaronder wieltjes. Dan kan je de minivijver nog verplaatsen. Daarin heb ik vijversubstraat toegevoegd. De waterplantjes erin en je bent klaar. In de zomer moet je wel ervoor zorgen dat het water op peil is en zorg er voor dat je de dorre blaadjes verwijderd. Zo blijf het water langer schoon.

Het liefst heb ik er nog een visje in, maar met de katten van de buren is dat geen goed idee. Ook kan het water in de zomer erg warm worden. Dat is natuurlijk ook niet goed voor de vissen, maar wie weet, een ienie mini visje wellicht...


Resultaat van mijn minivijver in de tuin. 



1 opmerking:

Populaire berichten